Vår eksekutiv funksjon berører alt, absolutt alt, vi som mennesker foretar oss i løpet av en dag.
Nei forresten, det er en underdrivelse. Selv det vi vurderer å foreta oss, men ikke ender opp med å utføre, blir berørt av den funksjonen jeg vil snakke om i dag. Og er du ikke dypt inne i et ADHD- eller autismemiljø er oddsen stor for at du aldri har hørt begrepet før. Begrepet som betegner dette altomfattende, inngripende fenomenet vi alle bruker, hele tiden, hver eneste dag. Er ikke det litt rart?
Første gang jeg hørte begrepet eksekutiv
funksjon var da jeg for alvor hadde begynt å utforske autisme på
nettet. På min leting etter forståelse for hvem jeg var og hvordan
jeg fungerte hadde jeg dykket dypt ned i forskningsartikler,
youtube-videoer, fagbøker og personlige beretninger av autistiske
talspersoner. Og langt nede i dette dypet av aktivt oppsøkt
informasjon støtte jeg på noe som skulle forklare så vanvittig
mye. Noe som kunne hjelpe meg med å forklare ovenfor andre hvorfor
ting var så vanskelig. Eller, det var det jeg trodde.
For
det skulle vise seg at jeg ikke var den eneste som hadde måttet
dykke dypt for å finne denne forklaringen, begrepet eksekutiv
funksjon. De som bare hadde snorklet i overflaten av informasjonen
der ute om autisme, ADHD, eller andre tilstander hvor begrepet
brukes, kjente som regel ikke til begrepet.
Hos NAV måtte jeg
forklare hva jeg mente da jeg sa jeg slet med eksekutiv funksjon. På
tiltaket de deretter sendte meg på måtte jeg forklare igjen, selv
om kontaktpersonen min der selv hadde et barn på spekteret. Selv
fastlegen uttrykte at jeg brukte «kompliserte ord», selv om jeg
håper ihvertfall han hadde kjennskap til begrepet fra før. I
helsetjenesten til kommunen visste de heldigvis godt hva eksekutiv
funksjon var, men knyttet det hovedsakelig til ADHD, og ikke til autisme. Så lite
oppdaterte er vi altså i Norge.
Forskningen finnes der.
Spørsmålet er ikke lenger, og har ikke vært på lenge, hvorvidt
eksekutiv funksjon er en utfordring for mennesker på spekteret. Om det er enigheten bred. Hva forskningsmiljøene nå lurer på er hvorvidt det finnes mønster for hvilke områder av eksekutiv funksjon som er sterkest rammet, og hvor stor
innvirkning dette har på tilværelsen og på de stereotypiske trekkene
man ofte ser på som «autismesymptomer».
I det autistiske
miljøet er det ingen tvil. Utfordringer med eksekutiv funksjon,
eksekutiv dysfunksjon om du vil, er et gjennomgående problem hos de
aller fleste autister, og det påvirker ALT. Faktisk vil jeg gå så
langt som å si at det er denne utfordringen som har aller størst
påvirkning på hvordan jeg fungerer i hverdagen, og dermed også
indirekte på min psykiske helse og velvære.
Så hva
er eksekutiv funksjon?
Jo, det skal jeg prøve å
forklare.
Eksekutiv funksjon er en samlebetegnelse på en rekke
kognitive prosesser (hjerneprosesser om du vil) som er nødvendig for
det å regulere adferd, planlegge og utføre oppgaver. Det er på
en måte hjernens administrasjon, hjernens organisator, hjernens
dirigent. Det handler ikke om evner eller intelligens, men om de
prosessene som foregår for å holde effektiv flyt i utnyttelsen av
det hele. Det er fult mulig å være både svært smart og svært dyktig til mange ting, og samtidig ha utfordringer med eksekutiv funksjon.
Det er ingen universal enighet om hvordan vi
definerer eller grupperer disse eksekutive funksjonene, og du vil
finne dem delt i alt fra to til flere titalls punkter hos ulike
informasjonskilder. Det kan gjøre det hele ganske forvirrende. Men
når alt kommer til alt spiller det egentlig ingen rolle hvordan vi
grupperer funksjonene, så lenge det gir oss en slags forståelse av
hva de innebærer.
En ganske vanlig inndeling kan f.eks. være
denne:
Igangsetting og problemløsing
Impulskontroll
Skifte
fokus og oppmerksomhet
Planlegging og organisering
Å holde
orden
Evaluere, prioritere og ta valg
Regulere
følelser
Arbeidsminne
Det handler ikke egentlig om saksen
Så nå som vi har satt ord på
funksjonene, la oss ta et praktisk eksempel.
Du ser på film
hjemme i stua, og skal hente litt snacks fra kjøkkenet. I utgangspunktet en ganske simpel oppgave, men selv dette krever av alle områder av vår eksekutiv funksjon.
Før
prosessen med å hente snacks i det hele tatt kan starte må du først
skifte fokus vekk fra TVen og over til din egen kropp for å
legge merke til at du har lyst på noe. Du vurderer, bevisst
eller underbevisst, «Hvor stor er lysten? Er det verdt å pause
filmen, reise seg opp og hente?» Du tar beslutningen om
å gjøre det. Så starter sorteringen i hodet om
hvordan du skal gå fram for å oppnå målet. En slags indre
planlegging, ofte underbevisst. Oppgaven igangsettes,
du pauser filmen, reiser deg og går ut på kjøkkenet. Underveis
bruker du arbeidsminnet for å huske hva du skal, og hvor du
er i prosessen. Du må åpne riktig skap, vurdere og velge hva
du vil ha, hvilken mengde og hva slags størrelse bolle du behøver,
finne fram bollen, helle oppi. Kanskje må du ha en saks, kanskje
kaste tom emballasje. Hele tiden bruker du arbeidsminne til å
holde kontroll på prosessen, planlegging og organisering til
å beregne mengder og størrelser og til å planlegge fremover
for å organisere de ulike skrittene i prosessen i en
konstruktiv rekkefølge. Du skifter fokus og oppmerksomhet mellom
hver deloppgave, hvert steg i prosessen, holder orden så ikke
kjøkkenet blir et kaos, gjør vurderinger og tar valg.
Og ikke glem impulskontrollen så du ikke blir
distrahert av oppvasken på kjøkkenbenken og glemmer hele filmen,
eller spiser sjokolade nok for en hel familie.
Og dette er
forutsatt at oppgaven går som "administrasjonen" har forutsett. Er det
noe som ikke går som planlagt må du omstille deg, regulere
frustrasjonsfølelsen, bruke problemløsingsegenskaper, gjøre
endringer i den planlagte
prosessen. Kanskje du ikke får opp posen, og saksa ligger skitten i
oppvaskkummen. Plutselig har prosessen fått mange nye steg og alt
sammen blir for mye.
Selv om du fint klarer alle stegene i prosessen
enkeltvis, blir totalpakka for stor og den vanskelige omstillingen
blir dråpen som får begeret til å renne over.
En overveldende
følelse av frustrasjon, stress og håpløshet skyller inn over deg
mens du prøver alt du kan å skifte fokus,
planlegge en ny
rekkefølge, igangsette
delmålet «vasking av saks». Men du får det bare ikke til. Alt
føles så utrolig uhåndterlig og uoverkommelig ut. Du vil. Du vet
hvordan. Vet at du vet hvordan. Du har gjort det før, mange ganger.
Allikevel klarer du bare ikke. Hodet vil ikke stokke seg og sende
signalene rundt dit det skal. "Administrasjonen" var overarbeidet og
gikk til pause, og det er ingenting du får gjort med det.
Kanskje
skammer du deg, fordi du vet det forventes at dette er noe du skal
klare.
Kanskje bebreider du deg selv, fordi du ikke forstår
hvorfor det plutselig skal være så vanskelig.
Kanskje føler du deg
udugelig fordi du tror du er den eneste i verden som får et mentalt
sammenbrudd av å måtte vaske en liten saks.
Kanskje føler du
at det er noe galt med deg som er så smart, og allikevel ikke klarer
en så simpel oppgave.
Kanskje blir alle de vonde tankene og følelsene forsterket fordi du presses av andre til å gjøre ting du ikke klarer, og du ikke selv har ord for å forklare nettopp det.
Og kanskje,
Julekvelden
Om du ikke har
noen utfordringer med eksekutiv funksjon kan det kanskje være
vanskelig å forstå opplevelsen av den kognitive overbelastningen
som kan oppstå når kravene til funksjonen blir for store. Men
kognitiv overbelastning er noe de aller fleste har opplevd, om enn mye sjeldnere og
kanskje i en annen sammenheng.
Kanskje du har opplevd å stå på
kjøkkenet på julekvelden med ribba i ovnen, potetene, sausen og
grønnsakene i hver sin kjele på komfyren, gjestene rett rundt
hjørnet og stressnivået på max. Og mens du snur ryggen til et
øyeblikk koker sausen over. Ungene begynner å sloss i stua, velter stearin utover duken og skrur
volumet på TVen på fult. Bikkja løper i beina dine. Og mens du
desperat leter etter kluten for å tørke saus av platetoppen, "Mikkes jul" runger om kamp med ungene som skriker, potetene
sprekker, grønnsakene koker istykker, gjestene ringer på døra og
hunden forsyner seg med sjokolade, blir det til slutt alt for mye, og
du klarer bare ikke mer. Det er den opplevelsen jeg har når alt blir
så mye at jeg ikke klarer noen ting. Det skal bare mye mindre til
for meg. Ikke fordi jeg er svak og knekker lettere, men fordi de
eksekutive prosessene krever mer av meg enn av en nevrotypisk person.
Den innsatsen du gjør for å få den julekvelden til å fungere, kan
være den innsatsen jeg gjør for å lage en helt vanlig middag. For
andre igjen kan det være den samme innsatsen som kreves bare for å
ta en dusj. Men når vi ikke vet det er det så lett å legge skylden
på latskap, uvilje eller manglende intelligens.
Den vanskelige grensen
Hvor
tålegrensen går, hvor mye som skal til for at vi «sprekker» eller
føler oss mentalt utmattet, er veldig individuelt. Det kommer
selvfølgelig an på hvor store utfordringer med de ulike eksekutive
funksjonene den enkelte personen har, men også på den totale
belastningen i øyeblikket og over tid.
Er det andre elementer som
krever av kapasiteten min i øyeblikket, som sensoriske plager,
bekymringer, stress eller angst, blir det mindre igjen til den
eksekutive funksjonen og tålegrensen synker.
Har noe tappet meg
over tid, eller noe har skjedd som jeg ikke har rukket å komme meg
etter, vil tålegrensen være lavere, selv om denne dagen er relativt
rolig. Kanskje aktivitetene (og dermed også de kognitive kravene)
har vær for mange i det siste, selv om de var gledesfylte og villig.
Eller kanskje det ikke har vært tilstrekkelig rekreasjonstid siden
overbelastningen i helgen.
Noen ganger kjenner jeg når jeg
våkner at i dag klarer jeg bare ikke, uten at jeg kan sette fingeren
på hvorfor. Kanskje jeg har sovet dårlig? Kanskje ikke drukket nok?
For noen av oss kan kroppslige signaler være vanskelige både å
oppdage og å identifisere, og forståelig nok påvirke oss uten at
vi klarer å identifisere noen kilde.
Og slik flyttes
tålegrensen opp og ned hele tiden. Hva som kan være enkelt en dag
kan være umulig en annen, og det er ikke alltid så lett å oppdage
sammenhengen. For mange er det heller ikke så lett å akseptere den.
Du klarte det forrige uke, hvorfor skal du liksom ikke få det til i
dag? Fordi du hygget deg i familieselskap i helgen? Det kan være
vanskelig å forstå, og minst like vanskelig å akseptere.
Der det glipper
Mens
vi er små stilles det få krav til de eksekutive funksjonene.
Foreldrene våre sørger for det meste. De sørger for at vi spiser
og pusser tennene, de tar valg for oss, sørger for at vi dukker opp
på rett sted til rett tid og har med oss det vi trenger. Og gradvis
igjennom barndommen, ungdommen og voksenlivet øker kravene som
stilles. Gradvis får vi spørsmål om hvorvidt vi har pusset
tennene, isteden for noen som stikker tannbørsten med tannkrem og
vann inn i munnen vår. Så får vi beskjeder på skolen som vi skal
levere hjemme, og ansvar for egne hjemmelekser. Vi får en nøkkel
rundt halsen og skal ta ansvar for oss selv de første timene hjemme
etter skolen. Plutselig må vi øve til vår første eksamen,
fullføre åpne skoleprosjekter. Ingen som vekker oss om morgenen og
spør om vi har alt med. Så kommer regningene, matlagingen,
husarbeidet, arbeidslivet, kanskje barn og en hund, og vi må stå
for alt selv.
For noen blir utfordringene åpenbare ganske
tidlig. Andre kan finne måter å klare seg på, og ikke støte på
problemer før i voksenlivet når kravene når sin topp.
Selv husker
jeg godt problemene var der allerede fra tidlig barndom, men de ble
ikke anerkjent som hva de var. De ble sett på som latskap eller
uvilje, og dermed ikke reagert på eller tatt tak i på en måte som
kunne fungert.
Dette var vanlig da jeg var liten; Da eksekutiv dysfunksjon bare var en ADHD-greie, og knapt nok det. I dag vet vi bedre. Vi, som i vitenskapen. Vi, som i befolkningen, har en lang vei å gå. Du har allerede tatt det første skrittet. Du vet hva eksekutiv dysfunksjon er, og at det er tett knyttet til autisme. Og når vi er bevisst på utfordringen kan vi lettere gjøre tilpassninger og vise forståelse, både for andre og for oss selv.
Jeg gleder meg til den dagen man kan oppsøke et hvilket som helst offentlig tjenesteytende kontor, fortelle at man har utfordringer med eksekutiv funksjon, og få fremlagt et opplegg for å guide deg igjennom prosessene på en mest mulig skånsom måte. Eller ihvertfall at man slipper å trosse alt som er vanskelig og begynne å forklare, igjen og igjen.
Enn så lenge;
Neste gang du eller jeg befinner oss i en situasjon hvor forklaring fremdeles er nødvendig, da håper jeg denne artikkelen kan være til nytte.
Bruk forklaringen ferdig, gi dem linken og la dem lese. Eller bruk den som inspirasjon og tankevekker, og la den hjelpe deg til å lettere kunne forklare selv.
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
SvarSlettDette var utrolig sterkt å lese. Jeg fikk ADHD og Aspergers diagnose denne våren, 55 år gammel og kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver om. Særlig alle følelsene du beskriver følger med dysfunksjonen gjør inntrykk fordi jeg kjenner de så godt alle sammen. Dette er veldig vanskelig å forklare for dine nærmeste eller til hvem som helst og jeg har lyst og vise det til f.eks familien min for dette syns jeg er veldig vanskelig å akseptere slik du også beskriver <3 Jeg slettet og poster kommetaren på nytt fordi jeg glemte å si takk for at du setter ord på denne greia som betyr så utrolig mye.
SvarSlettGlad mine erfaringer kan være til hjelp ^^ Vet hvor vanskelig slikt kan være å forklare, og å få forståelse for. Og vi skal ikke trenge å finne opp kruttet og forklaringen selv alle sammen. Forhåpntligvis kommer det en dag hvor dette ikke lenger trengs å forklares, men er allmenn kjennskap <3
SlettTusen takk for dette <3
SvarSlett